2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • Ellert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

    Als leerling in een apotheek kreeg ik voor het eerst balie dienst. Recepten werden door de klant zelf gebracht en mijn taak was afspraken te maken over het vervolg, was er spoed nodig dan werd dit met grote letters op het recept vermeld door de arts.
    Als dit niet het geval was werd er afgesproken of de medicatie bezorgd moest worden of werd opgehaald. Mijn taak was de tijd aan te geven waarop een van beide plaats vond.
    Lijkt makkelijk maar dat was het niet! Hoe leg je dit uit aan de klanten en dat waren er velen in die tijd, die geen woord Nederlands spraken. Een nog grotere opdracht was het gebruik van de medicatie uit te leggen.
    We hadden wel wat info op papier in verschillende talen, maar bij deze situatie kwam ik geen steek verder. De rij achter de klant werd steeds langer en het gemopper begon. In mijn wat radeloze poging toch begrepen te worden stelde ik de vraag “WELKE TAAl SPREEKT U”. Het antwoord kwam uiteraard niet.
    Hoe konden we deze situaties die steeds vaker voorkwamen oplossen. Alle middelen
    die we nu hebben via de media hadden we toen niet. Geen internet, geen smartphone, we moesten zelf een oplossing zoeken en die kwam er. Onderhetmot”WELKE TAAL SPREKEN Wij” werd de oplossing gevonden.
    Beelden spreken alle talen, dus werd alle informatie in beeld gebracht, in de vorm van een stripverhaal. Dat werkte en voorkwam dat medicatie op juiste wijze werd gebruikt.

    Ellert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

    “WELKE TAAL SPREKEN Wij” werd het motto. Beeldtaal, noem het stripverhaal, legde voor alle voorkomende situatie uit hoe medicatie moest worden gebruikt, een klok met de juiste tijd tot een afbeelding van de verschillende lichaamsdelen, dit voorkwam onjuist gebruik.
    Dit organiseren was best veel werk, maar hielp in de dagelijkse praktijk zowel de apotheek als de klant.
    Nu hebben we Google. You tube enz Appeltje, eitje, toch?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.